Воскресенье, 08.12.2019, 00:58
 Сайт вчителя фізичної культури
Приветствую Вас Гость | RSS


Категорії розділу
Мои статьи [2]
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 15
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Главная » Статьи » Мои статьи

Впровадження фітнес-технологій в навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу

Дитячий фітнес – система заходів, яка спрямована на підтримку й зміцнення здоров'я дитини, його нормальному, відповідному віку фізичному і психічному розвитку, соціальній адаптації й інтеграції. Легко помітити, що шкільний урок фізкультури має таку ж спрямованість, а відповідно, всі новітні фітнес-методики можна застосовувати на уроках фізичної культури. Більше того, мета дитячого фітнесу багато в чому схожа із цілями шкільного уроку. Проблема підвищення оздоровчої ефективності фізичного виховання дітей (майбутнього покоління) у школі,  центральне  місце  в якій посідають  фізичні вправи, що роблять різнобічний вплив на організм і які дають виражений ефект, що тренує, що забезпечує  оздоровчий вплив,  хвилює спеціалістів у галузі фізичної культури,  оскільки порівняльний аналіз, зроблений науковцями гігієни й охорони здоров'я дітей, виявив несприятливу тенденцію показників здоров'я дітей за останні роки.

Практична значимість: Шкільний урок фізкультури має оздоровчу спрямованість, а відповідно, всі новітні фітнес-методики можна застосовувати на уроках фізичної культури для підвищення мотивації у дітей до уроку фізичного виховання в сучасній школі.

Здоров'я дітей на сьогоднішній день - предмет особливої турботи й тривоги всіх рівнів влади, педагогів, батьків, широкої громадськості.

Одним з інноваційних підходів до організації уроків фізичного виховання слід вважати заняття фізичної культури з елементами фітнесу. Пошуки використання засобів фітнесу як в урочних, так і у позаурочних формах занять, знайшли своє відображення в авторських роботах (Н. Нікольська, 1995; Т.В.Нестерова, Н.А. Овчиннікова, 1998; О.С. Крючек, 2001; ОГ. Ваніна, 2002; О.В.Попова, 2003; Г.В.Глоба, 2007).

Цінність використання фітнес-методик, полягає у тому, що заняття комплексно впливають на організм: зміцнюють всі м'язові групи, розвивають рухливість суглобів, сприяють підвищенню еластичності зв'язок і сухожиль, підвищують рівень розвитку аеробних можливостей, підвищують кардіо-распіраторні функції організму, розвивають силу, гнучкість, координацію рухів, тренують загальну і силову витривалість, сприяють підвищенню рівня фізичної підготовленості, збагачують руховий арсенал. Оздоровчий ефект занять фітнесом полягає в загально-фізіологічному впливі на організм, підвищенні обміну речовин, активації імунних сил організму, а також профілактиці серцево-судинних захворювань, корекції постави, профілактиці захворювань опорно-рухового апарату, підвищенні психоемоційного самопочуття дітей, сприяє проявленню творчої активності.

Однак застосування фітнес-технологій у фізичній культурі, які були б адаптовані до різних вікових груп, потребує глибокого науково-методичного обґрунтування.

Методика побудови занять з використанням засобів фітнесу на уроках фізичної культури

Розробка методики уроків фізичної культури з використанням фітнесу передбачає розробку найбільш ефективних і раціональних засобів і методів тренування, які базуються на інформації про значимі фактори, які впливають на успішність рішення оздоровчих завдань фізичного виховання.

Аналіз науково-методичної літератури, практичний досвід проведення занять з фітнесу дає можливість визначити основні положення методики проведення занять.

  1. Комплексний підхід до навчання рухових дій і розвитку фізичних якостей.

Розвиток рухових якостей на кожному уроці здійснюється з чітким дозуванням параметрів фізичних навантажень.

2.    Диференційований підхід до планування фізичних навантажень в залежності від віку, рівня фізичної підготовленості, фізичного стану здоров’я, рівня статевої зрілості.

3.    Здійснення контролю за фізичним станом учнів.

Щомісячне тестування та визначення функціонального стану необхідне для розрахунку параметрів навантаження, слідкування за тенденціями в змінах основних показників.

4.    Підбір вправ в силовій частині заняття потребує приділити увагу не тільки вправам на розвиток м'язів рук, ніг, а і вправам які розвивають м'язи тулуба,спини.

Одним із сучасних напрямків фізичного виховання школярів, є впровадження оздоровчих і змагальних форм аеробіки, зокрема таких видів  масових  спортивних  напрямків,  як  фітнес-аеробіка, танцювальна аеробіка, черлідинг. Втілення методики проводилося у 3 основних етапи, протягом 3 років.

В розроблену програму включалися елементи базових видів аеробіки, зокрема класичної: програма «Класики»; аеробіка з іграшками; образно-сюжетні ігри; гімнастика й акробатика; аеробіка з м'ячами, фітболами; аеробіка зі скакалкою; елементи йоги; шоу-програми й змагання з черлідингу та танцювальної аеробіки; шкільні фестивалі, свята, танцювальні марафони.

Втілення елементів фітнесу в урочну форму занять проводилось фрагментарно в різні частини уроку з врахуванням віку дітей, змісту програмного матеріалу, замість бігу у підготовчій частині уроку використовували танцювальну аеробіку, циклічні вправи  замінили вправами на кардіотренажерах, стрибками, танцювальними вправами.

1.    Ознайомчий етап (протягом I року) Особливості виконання вправ з фітнесу пов'язані з початковим ознайомлення дітей з особливостями виконання базових кроків, які використовують в аеробіці. Зміст основної частини повинен бути спрямований на розучування основних базових кроків аеробіки з різними рухами рук та підвищення рівня фізичної підготовленості за допомогою програми «Класики», аеробіки з іграшками,образно-сюжетні ігри, вправ загального впливу за рахунок часу, який відведено для занять, а також гімнастичних вправ, які включені до змісту програмного матеріалу і спрямовані на розвиток гнучкості та локального впливу для різних м'язових груп.

Зміст основної частини кожного тренувального заняття на даному етапі має незначні відмінності. Інтенсивність 55-60% від мах ЧСС.

2. Підготовчий етап (II рік) Підготовчий етап характеризується поступовим збільшенням об'єму навантаження і підвищення інтенсивності. Використовується індивідуальний підбір навантаження в залежності від рівня статевої зрілості, адаптації до навантаження (ЧСС). На цьому етапі використовуються гімнастичні й акробатичні вправи, аеробіка з м'ячами, аеробіка зі скакалкою, елементи йоги, вправи на фітбол-аеробіки, вправи на тренажерах. Інтенсивність: 60-65% від мах ЧСС.

3. Оздоровчо - тренувальний етап (III рік) Оздоровчо-тренувальний етап характеризується подальшим збільшенням навантаження за рахунок зміни інтенсивності основної частини заняття (65-70% від мах ЧСС). Танцювальні фестивалі, показові виступи, змагання з танцювальної аеробіки і черлідингу є підсумком трирічної творчої співпраці вчителя і учнів.

Під час роботи на даному етапі темп музики змінюється в залежності від рівня складності вивченої комбінації. Окрім загальновизнаних методів при проведенні занять аеробікою широко використовуються специфічні методи, що забезпечують різноманітність (варіативність) танцювальних рухів. До них відносяться:

1.  Метод музичної інтерпретації - варіації рухів відповідно до змін у змісті музики.

2.  Метод ускладнення - поступове ускладнення за технікою вправ за рахунок змін темпу, ритму, техніки виконання, амплітуди, напрямків рухів, а також введення додаткових рухів.

3.   Метод блоків - об'єднання між собою різних вправ (аеробних кроків) в хореографічне з'єднання (блок). Кожен блок виконується на 16 рахунків. Спочатку блоки розучуються окремо (блок А, блок В, блок С, блок D), а потім об'єднуються, при цьому послідовність об’єднання може бути різною (А+В; А+В+С; або А+В; С+D; А+В+C+D).

4. Метод «Каліфорнійський стиль» - фактично є комплексним проявленням вимог до зазначених вище методів: кожна вправа розучується поступово (метод ускладнення), потім вправи об'єднуються в блоки і виконуються з переміщенням в різних напрямках.

До теоретичного розділу програми включені відомості про вплив  фітнесу на організм дітей, враховуючи анатомо-фізіологічні особливості і особливості проведення занять фітнесом з дітьми 6-9 років, підлітків 10-13 років та с учнями старших класів; особливості використання елементів фітнесу в системі самостійних занять, методи контролю за фізичним станом дітей.

Зміст уроків з використанням фітнес-методик для учнів сприяє досягненню оптимального фізичного стану, покращенню здоров'я; формуванню стійкого інтересу до занять фізичною культурою; формуванню культури рухів, поширенню рухового досвіду; формуванню знань про ефективність використання засобів фізичної культури з оздоровчою спрямованістю.

З метою ефективного рішення оздоровчої задачі на уроках та забезпечення адаптаційною процесу, планування об'єму та інтенсивності фізичних навантажень здійснювалось у відповідності з принципом хвилеподібно збільшених навантажень, які знаходились у діапазоні від низької до помірної.

У заключній частині уроку виконувалися вправи на увагу, рівновагу, стретчінг  балансування, досягнення відчуття спокою. Самоконтроль здійснювався за допомогою щоденників контролю за фізичним станом організму учнів. У щоденниках діти відмічали вагу тіла, свій пульс до заняття, під час заняття і після заняття, свій настрій до і після заняття, своє самопочуття.

Учні спеціальної медичної групи відвідують заняття фізичної культури разом з учнями підготовчої та основної групи. Вони виконують фізичні вправи, які показані лікарем за їх діагнозом, навантаження контролюється вимірюванням частоти серцевих скорочень.

Для підвищення емоційного фону уроку нами використовувалися естафети, ігри з використанням музичного супроводу, скакалок, обручів, гімнастичних стрічок, шарфів.

Фізкультурно-оздоровча робота в закладі спрямована на проведення занять масовою фізичною культурою, створення умов для забезпечення фізіологічної норми тижневої фізичної активності школярів за рахунок обов’язкових трьох на тиждень уроків фізичної культури та додаткових занять в урочний та позаурочний час (ранкова гігієнічна фітнес-гімнастика; рухливі фітнес-перерви (фітнес ігри (малюнки ногою), танцювальні композиції), факультативні та гурткові заняття, показові виступи, змагання.

З метою ефективного рішення проблеми мотивації у дітей бути здоровими, здійснювалось залучення учнів у спортивно-масові заходи, такі як: шоу-програми й змагання з черлідингу та танцювальної аеробіки, шкільні фестивалі, свята, танцювальні марафони. Все це підвищує мотивацію школярів до занять.

Висновок: На підставі аналізу програми з фізичного виховання та методики викладання фітнесу відомих спеціалістів в галузі фізичної культури розробила власну фітнес-методику викладання в школі. Такий підхід до процесу викладання фізичної культури передбачає наявність комплексу елементів, взаємодія яких забезпечує успішну роботу з дітьми та підлітками і підвищує мотивацію учнів до відвідування уроків фізичної культури.

Отже, обґрунтування значення фітнес-методик для гармонійного розвитку особистості можемо закінчити результатами власних досліджень, які ще більш докладно підтверджують необхідність введення в навчальний процес з фізичного виховання фітнес-методик. В кінці кожного навчального року проводяться  моніторингові дослідження рівня фізичної підготовленості учнів:  фізичного розвитку учнів, участь учнів в загальношкільних спортивних заходах, занять учнів у спортивних секціях, участь в міських змаганнях, аналіз яких дає учителям можливість цілеспрямовано спланувати та покращити навчальну та позакласну спортивно-масову роботу в школі.

В період впровадження фітнес-технологій відмічалось 100% відвідування уроків фізичної культури учнями школи, зросла кількість учнів, які приймають участь у спортивно-масових заходах, а пропагування впровадження в режим школяра заходів загартування та коригуючих вправ, призвели до зменшення захворюваності серед дітей. Завдяки використанню фітнес-методик на уроках фізичної культури покращився емоційний стан, підвищилась толерантність учнів, все це дозволяє поєднати інтерес дітей з вимогами програми з фізичної культури, що підвищує  результативність уроку.

Успішність впровадження даної методики пов’язана з цілим рядом чинників:

  • Вирішальну роль в даному питанні відіграє особистість вчителя, його зацікавленість, досконале знання методики викладання фітнес-технологій, фізична підготовка. Він повинен бути взірцем. Створення сприятливих умов, а саме - сучасної матеріально-технічної спортивної бази.

Здорові, міцні, життєрадісні, фізично розвинені вихованці – нагорода найвищого ґатунку для кожного учителя фізичної культури!!!

Категория: Мои статьи | Добавил: aktiv (28.12.2014)
Просмотров: 1554 | Теги: Фітнес-технології | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
avatar


Вхід на сайт
Хмаринка тегів
Пошук
Друзі сайту
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Copyright MyCorp © 2019
    Сделать бесплатный сайт с uCoz