Суббота, 11.05.2024, 00:29
 Сайт вчителя фізичної культури
Приветствую Вас Гость | RSS


Категорії розділу
Новини освіти [8]
Шкільні новини [17]
Методичний кабінет [1]
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 15
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Главная » 2014 » Декабрь » 27 » Методичні рекомендації 2014-2015 н.р.
22:43
Методичні рекомендації 2014-2015 н.р.

Всім, хто цікавиться сучасним станом фізкультурної освіти повідомляємо, що нині діюча навчальна програма з фізичної культури для 5-9 класів  (авт. І.Ю.Круцевич та інші, видавництво «Літера», 2009 р.) запроваджена 2009/2010 навчального року. На її основі Міністерством розроблено навчальну програму для старшої школи. Об’єднана програма з фізичної культури для 5-11 класів затверджена наказом МОН від 28.10.2010 р. № 1021. Програма характеризується спрямованістю на реалізацію принципу варіативності, який передбачає планування навчального матеріалу відповідно до віково-статевих особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної оснащеності навчального процесу.

Навчальна програма побудована за модульною системою і складається з двох інваріантних, або обов’язкових модулів: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка і декількох варіативних модулів.

Змістове наповнення предмета «Фізична культура» навчальний заклад формує самостійно з варіативних модулів. Проте обов’язковим є включення засобів теоретичної і загальнофізичної підготовки, передбачених програмою для певного класу до кожного варіативного модуля. У 5–6 класах учні мають опанувати 4–6 варіативних модулів, у 7–8 класах — 3–5, у 9 класі — 3–4 модулі, у 10-11 класах - 2-3 варіативних модулі. На опанування всіх модулів відводиться приблизно однакова кількість годин.

Критеріями відбору варіативних модулів є: наявність матеріально-технічної бази, регіональні спортивні традиції, кадрове забезпечення та бажання учнів. Варіативні модулі протягом навчання у різних класах можуть змінюватися.

З упровадженням нової навчальної програми відбулась зміна підходів до оцінювання навчальної діяльності учнів. Якщо раніше оцінювання здійснювалось за результатом виконання навчального нормативу (стрибки, біг, підтягування тощо), то за новою програмою оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках фізичної культури може здійснюватися за такими видами діяльності:

1. Засвоєння техніки виконання фізичної вправи.

2. Виконання навчального нормативу (з урахуванням динаміки особистого результату).

3. Виконання навчальних завдань під час проведення уроку.

4. Засвоєння теоретико-методичних знань.

Крім того, оцінка за виконання нормативу не є домінуючою під час здійснення тематичного, семестрового чи річного оцінювання.

Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовуються навчальні нормативи, які розроблено для кожного варіативного модуля. Контрольні навчальні нормативи є орієнтовними. Порядок їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно-тематичного планування.

Оцінюючи навчальні нормативи з фізичної підготовленості, вчитель має дотримуватись таких вимог:

1. Навчальні нормативи складають учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров’я.

2. Кожній заліковій вправі передує спеціальна фізична підготовка (не менше як на двох заняттях).

3. Перед складанням нормативу вчитель проводить розминку, а після — відновлювальні вправи.

4. Учні мають можливість перескласти норматив на визначеному вчителем занятті.

5. Учитель зобов’язаний забезпечити безумовне дотримання правил і виконання вимог щодо безпеки під час здачі нормативів.

При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури також враховуються: особисті досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у спортивних змаганнях усіх рівнів. На основі зазначених показників учителі можуть застосовувати різноманітні системи нарахування «бонусних» балів. Наприклад, якщо учень (учениця) викона(в/ла) залікову вправу на певний рівень, але при цьому його (її) особистий результат виконання цієї вправи поліпшився порівняно з попереднім показником, учитель може виставити оцінку на 1–2 бали вищу за ту, яка передбачається навчальними нормативами.

У період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів до навантажень на уроках фізичної культури прийом навчальних нормативів не здійснюється, а заняття мають рекреаційно-оздоровчий характер з помірними навантаженнями.

Зазначені нововведення призвели до змін у процес планування та проведення занять з фізичної культури. Фізична культура стала більше відповідати особистим запитам учнів водночас підвищуючи питання мотивації до всієї фізкультурно-спортивної діяльності учнів, у тому числі у позаурочний час.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 462 затверджено Державний стандарт початкової загальної освіти. Відповідно до нього розроблено навчальні програми для 1-4 класів, у тому числі з фізичної культури. Впровадження нових програм розпочнеться поетапно з 1 вересня 2012 року.  Оцінювання навчальних досягнень з фізичної культури за новою програмою здійснюватись не буде.

Наразі розроблено Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти. Відповідно нього планується розроблення нових навчальних програм для 5-11 класів, в тому числі з фізичної культури.

Вивчення навчального предмета «Фізична культура» у 2014/2015 навчальному році здійснюватиметься за навчальними програмами, які рекомендовані Міністерством:

-      1-3 класи - «Фізична культура для загальноосвітніх навчаль­них закладів. 1-4 класи»;

-      4 класи - «Фізична культура для загальноосвітніх навчальних закладів. 1-4 класи;

-      5-6 класи - «Фізична культура. 5- 9 класи»;

-      7-11 класи - «Фізична культура для загальноосвітніх навчаль­них закладів. 5-11 класи»;

-      «Фізична культура для спеціальної медичної групи. 1-4 класи»;

-      «Фізична культура для спеціальної медичної групи. 5-9 класи»;

-      «Фізична культура для загальноосвітніх навчальних закладів. Спортивний профіль. 10-11 класи».

Предметом навчання у початковій школі в галузі фізичного ви­ховання є рухова активність із загальноосвітньою спрямованістю.

Навчальний матеріал у програмі для 1-4 класів розподілений не за видами спорту, а за «школами», до яких увійшли вправи, об'єднані за способами рухової діяльності. Програма робить акцент на розвит­ку навичок мислення, міжособистісних відносин, творчої співпраці всіх учасників навчально-виховного процесу і покликана сприяти системним реформам національної освіти, процесам її інтеграції до європейського та всесвітнього освітнього простору.

Оцінювання учнів початкової школи здійснюється вербально.

Програми з фізичної культури для 5-11 класів характеризуються спрямованістю на реалізацію принципу варіативності, який передба­чає планування навчального матеріалу відповідно до віково-гендерних особливостей учнів, їхніх інтересів, матеріально-технічного забез­печення навчального процесу (спортивний зал, спортивні пришкільні майданчики, стадіон, басейн тощо), кадрового забезпечення. Матеріал програм з фізичної культури спрямований на вирішення виховних, освітніх та оздоровчих завдань на уроках фізичної культури.

Змістове наповнення предмета «Фізична культура» у 5-11 класах загальноосвітній навчальний заклад формує самостійно з варіатив­них модулів. При цьому обов'язковим є включення засобів теоретич­ної і загальнофізичної підготовки, передбачених програмою для цьо­го класу до кожного варіативного модуля.

На заняттях з фізичної культури рекомендуємо здійснювати особистісно орієнтований підхід до навчання учнів за статевими та інди­відуальними особливостями фізичного розвитку, а також з урахуван­ням їхніх потреб і нахилів, навчити учнів «слухати» й «оцінювати» свій фізичний стан, добирати і використовувати різноманітні засоби свого фізичного вдосконалення, а вчителям відійти від надто узагаль­нених, «розмитих» завдань навчання.

Оцінювання і перевірка знань, рухових умінь і навичок, техніки виконання фізичних вправ, навчальних нормативів і вимог навчаль­ної програми є важливою складовою частиною навчально-виховного процесу При оцінюванні вчитель фізичної культури має враховува­ти рівень досягнень учня, зважаючи на те, що основними функціями оцінювання є контролююча, навчальна, діагностична і виховна.

Під час оцінювання рекомендуємо:

-      здійснювати індивідуальний підхід, тобто створювати для учня такі умови, які відповідають особливостям його розвитку, рівню фі­зичної підготовленості, стану здоров'я;

-      конкретизувати завдання, визначене змістом даного уроку, за яке учня буде оцінено;

-      застосовувати гласність оцінки (своєчасно інформувати учня про оцінку з коротким аналізом виконання ним рухової дії);

-      враховувати: особисті досягнення учнів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у спортивних змаган­нях усіх рівнів.

Відповідно до Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затвердженої наказом МОЗ та МОН від 20.07.2009 №518/674 учні розподіляються на основну, підготовчу та спеціальну медичні групи.

Для учнів основної медичної групи фізична підготовка проводить­ся в повному обсязі згідно з навчальними програмами з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини.

Учні, які за станом здоров'я віднесені до підготовчої медичної групи, відвідують обов'язкові уроки фізичної культури. Заняття прово­дяться за загальною програмою фізичної культури, але з можливою затримкою складання відповідних нормативів. Оцінювання учнів - за теоретико-методичні знання та техніку виконання вправ. На за­няттях у фізкультурно-оздоровчих групах загальної фізичної підго­товки рекомендовані прогулянки, ігри й спортивні розваги. Участь у змаганнях - за додатковим дозволом лікаря.

Учні, які за станом здоров'я віднесені до спеціальної медичної групи, відвідують обов'язкові уроки фізичної культури, але виконують корегувальні вправи і вправи для загального фізичного розвитку, які їм не протипоказані.

Учні, незалежно від рівня фізичного розвитку та медичної групи, а також тимчасово звільнені, повинні бути обов'язково присутніми на уроках фізичної культури. Допустимі навантаження для тих учнів, які за станом здоров'я належать до підготовчої та спеціальної медичних груп, встановлює вчитель фізичної культури.

Залікові навчальні нормативи складають тільки учні основної ме­дичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров'я.

Оцінка за виконання нормативу не є домінуючою під час здій­снення тематичного, семестрового чи річного оцінювання.

Медичне обстеження учнів проводиться щорічно в установленому законодавством порядку.

В розкладі навчальних занять не рекомендується здвоювати уро­ки фізичної культури або проводити їх два дні поспіль. Рішення про неможливість проведення занять з фізичної культури на відкритому повітрі у зв'язку з несприятливими погодними умовами виносять учителі фізичної культури (наказ МОН від 01.06.2010 № 521).

Більшість уроків фізичної культури доцільно проводити на від­критому повітрі, за умови, якщо температура повітря не нижча:

-      8°С для 1-2 класів;

-      8°С - 11°С для 3-4 класів;

-     12°С для 5-7 класів;

-     12°С - 15°С для 8-11 класів.

При проведенні занять з фізичної культури слід дотримуватись «Правил безпеки життєдіяльності під час проведення занять з фізич­ної культури і спорту в загальноосвітніх навчальних закладах» (На­каз МОН України від 01.06.2010 № 521, зареєстрований в Міністер­стві юстиції України 9 серпня 2010 № 651/17946).

Вивчення предмета у 10 - 11 класах загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється окремо для дівчат і юнаків. Класи поділяють­ся на групи згідно наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002р. № 128 (додаток 2). При наявності можливостей уроки фізичної культури в 5-9 класах також варто проводити для хлопців та дівчат окремо.

При забезпеченні належного організаційно-методичного прове­дення уроку, особистісно зорієнтованого навчання, індивідуально-дозованого навантаження, дотримання дисципліни, стану спортивного обладнання та інвентарю переважна кількість травм може бути по­переджена. На уроках фізичної культури, спортивно-масових заходах необхідно систематично здійснювати візуальний контроль за самопо­чуттям учнів, технічним станом спортивного обладнання та інвента­рю.

Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках на­вчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційних веб-сайтах Міністерства (www.mon.gov.ua) та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (www.iitzo.gov.ua).

Категория: Методичний кабінет | Просмотров: 461 | Добавил: aktiv | Теги: Методичні рекомендації, уроки фізичної культури | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
avatar


Copyright MyCorp © 2024
Сделать бесплатный сайт с uCoz